lunes, julio 28, 2014

La Nava

Al norti del términu del Montiju, que bastanti largu es, dendi Guadiana ata llegal abati alos pies dela Sierra de San Pedru, está el puebru dela Nava. 

 El puebru tien un topónimu corrienti, 'nava' dá que el sitiu se halla en sitiu llanu con angunus cerrus i charcas al reol. A tentu del apellíu, es modernu, pos los nombris que tuvu en tiempu eran los de La Nava del Membrillo o La Nava de Mérida. El escúu lleva un bembrilleru comu seña del topónimu, cona crus de Santiagu al mediu. Los delos puebrus dal reol llamamus simplimenti La Nava.
 Pola reonda dela carretera al Montiju entramus i encontramus un pilón que según me dixun los vezinus viejus del lugal lo vidun de hazel. Es un pilón grandi de hechura i materialis modernus, desquitandu la parti del cañu que es de ladrillu que estuvu cubiertu, peru que la cobertura la quitarun.
 La callis del puebru son bastanti derechas i anchas, con buenas travessías entre ellas. Las casas son de labraol de dos prantas, ventantas alargás i rejas de forja al estilu delas casas que tenemus enos puebrus viejus dela vega, peru cona novedá de que abundan los elementus de piera de granu. De má que se vein más ventanas i puertas con toças i ombreras de piera, dá que la materia prima la tienin bien cerca polos muchus naceerus d'esta piera hiziendu imponentis canchaleras enas dehesas cercanas.
 Algunas ventanas con balcón tienin más adornus ena su forja, enque son pocas las casas que conservan los elementus tradicionalis. Alguna que otra casa tien ventanas con celosías.
 Las casas dela genti de media capa son duna pranta de fachá larga i con ventanucu por cima dela puerta. Lo mesmu que passa palos puebrus dela vega, ván entrebolás enas callis más viejas, queandu mu poquinas sin alicataus.
 Angunus cachus delos enceraus conservan las lanchas de piera, peru están quasi que desparecíus comu passa en el Montiju i ena Puebla. Los que avían ena Puebla ena calli Calçá los taparun rezientimenti.
 Comu exempru delas puertas falsas tradicionalis vos traigu esta bastanti bien conservá de La Posá, conas ombreras baxeras de piera i piringutus, arcu rebaxau  i roeras. Tamién conserva la argolla p'amarral las cavallerías i un letreru en azuleju con el nombri en estremeñu.

 De frenti ala posá vemus una costrución moderna a manera de capilla que arrienda las capillas d'esquina portuguesas con una espadaña i en baxu tras una reja i cristal el imagi de Santa Quiteria, que conoça la única avocación que essisti d'ella en Estremaúra.
 El monumentu más importanti del caseríu naveñu es velaquí la ilesia dela Assunción. Lo mesmu por drentu que por huera está llenitu d'estoria i símbolus. Comu por drentu no mos dexarun de retratá-la, namás vos traigu lo que se vei dendi la calli. 

Escúu
 Quiciá que lo que más sensación haga sea el esgrafiau dela parti norti i salienti dela ilesia. Los dela parti norti están peol conservaus, peru los baxerus entovía s'aprecian tras dela crus delos caíus.
Esgrafiau dela paré norti
 Los dela parti norti imponin pol tema i la variedá de santus que están dibujaus. Entre los bichus ai lagartus, aspecii de crocodilus, culebras de dos cabeças i pecis. Alogu piernas i otrus remus, cabeças i yelmus. Ena parti cimera ala derecha ai una crus de calvariu. Los del lugal no sabin de qué puea sel i yo propiu no ei síu escapás de encontral ná a tentu d'ellu. Pareci la escena dun naufragiu con mostruus de ríus comiendu-si biembrus de guerrerus al torteruelu.
Detalli esgrafiau conos biembrus i los yelmus

Culebra de dos cabeças

Esgrafiau dela paré de salienti

Lagartu
 Los que están en el rincón que hazi de la paré pa ponienti están peol conservaus. Parecin estus santus ya vegetalis, enque ena parti baxera se halla un curiosu lagartu con una escrición compricá de leel. En parti darriba apreciamus un bocarrúu cenzillu peru ya sin usu.
 Curiosus son los arcus del estribu que vemus en esti lau, con dobri arcu i en cantería. Son mu pocus los sitius en Estremaúra con esta crassi de costrución.
 Ena fachá alvertimus un oju en ladrillu vistu, aparecíu al que tenemus en La Garrovilla, en una paré que es de sillaris inregularis calçaus con piçarra i piera branca.
 La puerta es de sillaris, con un arcu de mediu puntu sin adornus, namás que por cima un hornichi sin santu.
 La torri está desapartá del cuerpu dela ilesia, peru está unía con un otru arcu. Está bastanti bien conservá, con piringutus ena parti darriba, el uecu delas escaleras hiziendu otru cuerpu añidíu i arribotota la el relós i dos cruzis, siendu la que está justu por cima del relós la de Santiagu.
 La torri tien parti de cantería, mampostería i ladrillu vistu al estilu d'otras costrucionis religiosas dela nuestra parti, cona suerti de que ena Nava están ala vista i no án síu luzías.
La Nava á perdíu muchu dela arquitetura populal polas mesmas modernuras que atacarun al restu de puebrus dela vega, queandu pocas fachás antiguas. La huerça delas casas tien luzíus, çócalus d'azulejus o están pintás de coloris. Pocas casas conservan tamién la forja antigua o la horma delas puertas falsas. Polo demás, en mediu de toas essas modernidais encontramus una ilesia mu bien cudiá, cona hechura propia delos edificius religiosus dela nuestra zona i cona curiosidá del esgrafiau que relata algu que nusotrus agora no entendemus i del que esperu tenel informacionis, porque es, junta al dolmin del Lácara, lo que quea espasmau al vesitanti.

martes, julio 22, 2014

Las lanchas de Lácara

Enque se desvía un quantu-quantu delas nuestrus andilis corrientis, no poemus entendel la parti delas Vegas Baxas sin vel que está por cima d'ella.

La distancia i el que s'escapara del esgalaçu arquiológicu que supusu el Plan Badajoz has que la parti más al norti del términu del Montiju, ya pertenecienti ala Roca, Méria o La Nava conservi el patrimoniu delos antiguus bastanti mejol que pabaxu.
Alreoris con nacimientus graníticus
 Ena dehesa i enos olivaris andi las máquinas no án çaleau el terrenu s'encuentran joyas comu la del nombrau Dolmen de Lácara. Es velaí, unu delos restus primitivus que alos ombris d'agora cuesta d'entendel.
Casilla hecha conos materialis dela zona
 Assitiau junta el Plau del Lácara, en una horca andi s'ajuntan varius regatus ala rivera del Lácara, tenemus una delas costrucionis megalíticas más anombrás de toa Estremaúra. Dispués del adecentamientu que hizun pa promovel el monumentu, qualquiera puei vesitá-lu i çamargullil-si ena estoria más honda i desconocía delos antiguus. El resultau: queal-si conas esquexás desencaxás.

No quieru palral muchu, porque el artículu d'esta semana quieru dedicá-lu a esti tesoru de tolos estremeñus. Por essu vos queu aquí las retrataúras... el testu, el domingu en el pedióricu.
Tallisca entre dos canchus, demasiá derecha comu pa sel natural

Perimetru del dolmin

Parti dahuera

Ombreras con rebaxis i primel toça

Ombrera de drentu

Salamántica junta una delas hiendas

Lancha de paré

Toça dela terminación dela colá con rebaxi por cima pa assental piera

Lancha más sobressalienti

Otra delas sieti lanchas del reondel

Hiendas pondi se partió la piera

Lanchas orizontalis i verticalis

Otras lanchas lavorás del yacimientu

Piringutu bien tallau

Tapaera con hoyinus

José Manuel Jerez a tiral retrataúras